Mindennapos tevékenységek és életvitelt segítő eszközök tanítása

A látássérült emberek számára az élet úgynevezett mindennapos tevékenységei gyakran jelentenek kihívást, akár megoldhatatlannak látszó problémát is. Látás nélkül elkészíteni egy csésze teát úgy, hogy kezüket ne forrázzák le, vagy kiválasztani az egymáshoz színben és fazonban is jól illeszkedő ruhadarabokat, esetleg felporszívózni a szobát, vagy akár kártyajátékot, társasjátékot játszani családtagokkal, barátokkal, komoly feladat lehet. Ezért a látássérült személy sokszor elbátortalanodik, elveszíti önbizalmát, megtapasztalja saját önállótlanságát.

A látássérült emberek számára is elengedhetetlenül fontos, hogy az élet mindennapi tevékenységeiben, ügyintézéseiben minél önállóbban tudjanak helyt állni, és a foglalkozásokon elsajátított speciális technikák/módszerek és eszközök alkalmazásával csökkenteni tudják mások segítségére szorultságuk mértékét. Ezért a mindennapos tevékenységek modul egyes területeinek elsajátítását feltétlenül ajánljuk a gyermekkoruktól látássérült felnőtteknek, továbbá a látásukat felnőttkorban elvesztő személyeknek, illetve azoknak is, akiknek a szembetegsége progrediáló jellegű, azaz romló tendenciát mutat. Mindennapos tevékenységek tanulására jelentkezhetnek olyan látássérült személyek is, akik már korábban tanultak mindennapos tevékenységeket, és előzetesen elsajátított ismereteiket szeretnék feleleveníteni és/vagy bővíteni.

A mindennapos tevékenységek tanítása/újratanítása témakörei szerteágazóak, és mindennapi szükségleteinkhez szorosan kötődnek. A foglalkozásokon résztvevők olyan speciális technikákkal, módszerekkel, valamint eszközökkel ismerkedhetnek meg, amelyek alkalmazásával könnyebben oldhatják meg például az alábbi tevékenységcsoportba sorolható feladatokat: 

személyes higiénia, például: hajviselet, körömápolás;

egészségügyi ismeretek, például: gyógyszeradagolás, vérnyomásmérés, lázmérés;

adagolás, mérés, például: idő-, hossz- és súlymérés;

szortírozás, mosás, teregetés, vasalás;

varrás, például: tűbefűzés, gombfelvarrás;

takarítás, például: sepregetés, porszívózás, ablaktisztítás;

pénzkezelés, például: fémpénzek és papírpénzek megkülönböztetése;

továbbá jelölések , Iratrendezés, Kommunikációs eszközök használata, Elektromos eszközök használata, Étkezés, Bevásárlás, Konyhai alaptechnikák, ételkészítés, Növény- és állatgondozás, Babaápolás, Aláírás (sablon használata), Szabadidős tevékenységek (adaptált társasjátékok).

A mindennapos tevékenységek oktatását személyre szabottan végezzük. Figyelembe vesszük a tanuló mentális képességeit, ha van, látásmaradványát, fizikai adottságait és terhelhetőségét, továbbá motiváltságát. Az elsajátítandó tevékenységek során mindig támaszkodunk a tanuló előismereteire.

A mindennapos tevékenységek oktatása során a tanár és a tanuló mindvégig azért dolgozik, hogy a tanuló által előzetesen megfogalmazott célkitűzések minél teljesebb mértékben megvalósuljanak.