Bieber Mária

Bieber Mária vagyok, látássérült tiflopedagógus. Idővel magyar nyelv és irodalom szakos tanári végzettséget is szereztem, továbbá hittanár-nevelői és etikatanári diplomával is rendelkezem. Tanári pályám során rendszeresen vettem részt pedagógusok részére szervezett továbbképzéseken. Aktuális munkámmal kapcsolatosan szakmai fejlődésem érdekében továbbtanulásra jelenleg is nyitott vagyok.
Gyógypedagógiai munkát 1991 augusztusa óta végzek. Gyakorlatilag 27 éven keresztül vak, alig látó és gyengénlátó diákokat tanítottam többek között pontírásolvasásra. Tevékenykedésemet a Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, Óvoda, Általános Iskolájában kezdtem, majd a budapesti Gyengénlátók általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai, Módszertani Intézménye és Kollégiuma munkatársaként folytattam.
Ahogy az első tanítványaim felnőtté cseperedtek, bennem is fokozatosan megérlelődött a vágy, hogy bekapcsolódjak a látássérült felnőtt személyeket támogató, elemi rehabilitációs munkába. Így 2018 őszétől a Vakok Állami Intézete Elemi Rehabilitációs Centruma fejlesztő pedagógusaként dolgoztam, Braille-írás-olvasást, tízujjas gépírást, valamint mindennapos tevékenységeket tanítottam.
2021 áprilisától a Heves Megyei Elemi Rehabilitációs Centrum szakmai munkatársa vagyok. Örömet jelent számomra, hogy egy szakmailag minden szempontból felkészült, emberileg nyitott, életkedvvel teli, lendületes munkaközösség tagjaként dolgozhatom, ahol kellő szakmai tapasztalatokkal felvértezve, friss inspirációkkal, az egyéni igényekhez igazodó, személyre szabott módszerekkel várjuk a tanulni vágyó látássérült diákok és felnőttek jelentkezését.
Braille-írás-olvasás
A Braille-írás-olvasás tanítása a szívügyem. Meggyőződésem, hogy a 21. században a látássérült személyek rendelkezésére álló hiperszuper informatikai eszközök és okos készülékek mellett is rendkívül praktikus és hasznos segítőtárs a pontírás. A Braille-írás ismerete megkönnyíti a helyesírás elsajátítását és szinten tartását, a szövegformázás alapszabályainak megtanulását, matematikai feladatok megoldását, az idegen nyelvek tanulását. Az önálló életvitelt támogatja azáltal is, hogy a látássérült személy nem szorul mások segítségére, amikor önállóan el tudja olvasni a Braille-feliratokat a gyógyszeres dobozokon, a pontírásos címkéket fűszertartókon, CD-ken és DVD-ken; és papír alapú, személyes dokumentumait Braille-feliratozott mappákba rendszerezve tartja. Szükség esetén pársoros Braille-emlékeztető is készíthető, vagy előadástartáshoz Braille-jegyzet. A számítógéphez vagy okos készülékekhez Braille-kijelző is csatlakoztatható, és segítheti a tanulást, a munkavégzést és a szórakozást is, például visszaadhatja az önálló olvasás élményét. Továbbá a pontírás ismerete iPhone készülékek esetén a szerkesztőmezőkbe egy biztonságosabb és gyorsabb beírási lehetőséget is biztosít. Látás hiányában Braille-feliratozott kártyákkal lehet remek kártyapartikat rendezni, és egyéb agykarbantartó játékok és közösségi játékok alapja is a Braille-írás. Így például érdemes megismerkedni a Braille-scrabble-játékkal és a Braille-sudokuval is.